Icon / ae andet arrow-down arrow-down arrow-down beboermappen Boligsøgning bytte-fremleje photograph checkmark checkmark document domea_ae dropdown_arrow Forbrug handbog husleje-forbrug hvad-almenbolig klage LinkedIn location login mail opsigelse phone Print reparationer-forbedringer search share_facebook share_linkedin share_mail share_twitter Svar på tilbud Twitter sog-bolig svar-lejetilbud websupport midtdanmark syddanmark sjaelland hovedstaden nordjylland

Forbrugerrådets Tænks gældsrådgivning tilbyder tre forskellige former for rådgivning. Enten per telefonen, via chat eller ved fremmøde i ét af i alt seks rådgivningscentre.

Telefonrådgivning

Hvis du har spørgsmål, som kræver et svar nu og her, kan du kontakte telefonrådgivningen.
 
Du kan læse mere om telefonrådgivningen her

Du kan fx brug telefonrådgivningen, hvis:

  • Du har et akut spørgsmål
  • Det drejer sig om enkle spørgsmål
  • Du er i tvivl, om du har brug for et møde

Eksempler på spørgsmål:

  • Hvad betyder det at stå i RKI?
  • Hvordan udfylder jeg en blanket til gældssanering?
  • Hvilke konsekvenser har en tvangsauktion for mig?
  • Hvad betyder det egentlig at komme i fogedretten?
  • Min ægtefælles gæld – hæfter jeg også for den?

Aalborg, Esbjerg, København, Nykøbing F, Ringsted, Odense

Et personligt møde er for dig, der har brug for at skabe et overblik. Du mødes én til flere gange med to frivillige gældsrådgivere. De kan hjælpe dig med at kigge din økonomi igennem, så du kan lægge en plan og komme videre. Du kan søge om et møde, hvis du har lav indkomst, lavt rådighedsbeløb og stor gæld.
 
Du finder telefonnumrene og kontaktoplysningerne til de enkelte rådgivningscentre her

Medbring gerne:

  • Lønsedler. Én lønseddel, hvis lønnen er ensartet. Tre lønsedler, hvis den varierer.
  • Opgørelse for øvrig/anden indkomst.
  • NemID
  • Seneste gældsoplysninger:
    • Oversigt: hvem skylder du penge til?
    • Gældsbrev(e): hvilke aftaler er der indgået om gælden?
    • Inkasso: henvendelser om overtagelse af gældsinddrivelse
  • Skat:
    • Årsopgørelse: fra Skat (sidste år)
    • Forskudsopgørelse: fra Skat (for i år)
    • TastSelv-kode fra Skat 
  • Banken:
    • Oversigt med faste udgifter (fx husleje, vand, el, varme, sport, abonnementer)
    • Udskrifter fra Betalingsservice (PBS/BS)
    • Evt. breve fra retsinstanser etc.

Chatrådgivning for unge mellem 18 og 30

Du kan bruge chatrådgivningen, hvis: 

  • Du foretrækker at chatte
  • Du har et akut spørgsmål
  • Du har dokumenter, du gerne vil sende til rådgiveren og tale om

Her finder du Forbrugerrådet Tænks chatrådgivning


Spørgsmål, som kan besvares i chatten:

  • Jeg skal flytte hjemmefra – hvad betyder det for min økonomi?
  • Hvad betyder ÅOP?
  • Hvornår skal jeg ændre forskudsopgørelsen hos Skat?
  • Hvad betyder det at stå i RKI?
  • Hvad betyder det egentlig at komme i fogedretten? 

Tjek i øvrigt nyhederne på ’Styr din gælds’ facebookside

 

KILDE: Forbrugerrådet Tænks Gældsrådgivning

Det første møde i Forbrugerrådet Tænks Gældsrådgivning.