Boligsøgning og venteliste

  • Hvordan får jeg en almen bolig?
  • Hvordan får jeg en ungdomsbolig?
  • Hvad er en venteliste?

    Almene boliger tildeles efter et ventelisteprincip, og hver boligorganisation har sin egen venteliste.
    Det koster 190,00 kr. om året pr. boligorganisation at stå på venteliste til en bolig i en boligorganisations afdelinger.

    Ekstern og intern venteliste
    Der findes to typer af ventelister, en ekstern og en intern. Nye boligsøgende bliver opskrevet på en ekstern venteliste.

    Når du har fået tildelt en bolig, har du mulighed for at blive opskrevet på en intern venteliste i boligorganisationen. Det giver dig fortrinsret til andre boliger i boligorganisationens afdelinger, når de bliver ledige.

    Tildeling
    En ledig bolig i en boligafdeling tilbydes først boligsøgende i samme boligafdeling, der står på den interne venteliste.
    Dernæst tilbydes boligen til boligsøgende fra andre boligafdelinger i boligorganisationen, der står på den interne venteliste.
    Herefter tilbydes boligen til boligsøgende på den eksterne venteliste.

    Når du overtager din nye bolig, bortfalder din opnotering på den venteliste, som du var skrevet op på til din nuværende bolig.

    Vær opmærksom på særlige regler
    Enkelte boligorganisationer har dog bestemt, at det er muligt at bevare sin anciennitet helt fra opnoteringstidspunktet, hvis man ønsker at blive skrevet op på den interne eller eksterne venteliste. Hvis det er tilfældet gælder der nogle særlige frister.

    Kontakt derfor din boligorganisation for at høre, hvilke regler der gælder.

    Læs også:

    Hvordan skriver jeg mig på venteliste til en lejebolig?

    Hvordan logger jeg ind på ventelisten?

     

  • Hvordan skriver jeg mig på venteliste til en lejebolig?
  • Hvordan logger jeg ind på ventelisten?
  • Hvordan svarer jeg på, om jeg er interesseret i et boligtilbud?
  • Hvad er fleksibel udlejning?
  • Hvorfor skal jeg ændre adresse og andre oplysninger på ventelisten?
  • Hvordan får jeg et nyt kodeord til ventelisten, 'Min bolig' og 'Digitalt bestyrelsesrum'?

    Indflytning

  • Kan jeg låne til beboerindskuddet?
  • Hvornår får jeg min lejekontrakt?
  • Hvornår får jeg nøglerne til min nye bolig?

    Husleje

  • Hvad er fristen for at betale husleje?
  • Kan jeg vente med at betale husleje?
  • Kan jeg få et nyt indbetalingskort til at betale husleje?

    Forbrug

  • Hvad sker der, hvis jeg skal betale for ekstra forbrug?
  • Hvorfor skal jeg betale ekstra for mit forbrug?
  • Hvad sker der, hvis jeg har betalt for meget for forbrug?
  • Hvorfor ændres mit acontobeløb år for år?
  • Kan jeg ændre acontobeløbet for mit forbrug?
  • Hvornår kommer næste forbrugsregnskab?
  • Hvis jeg har spørgsmål til forbrugsafregningen?
  • Hvordan klager jeg over forbrugsregnskabet?
  • Hvorfor skal jeg betale så meget for el/vand/varme?

    Bytte og fremleje

  • Må jeg bytte min bolig?
  • Må jeg fremleje eller bytte min bolig i ferien?
  • Må jeg fremleje min bolig?

    Klage

  • Hvordan klager jeg over mit boligselskab?
  • Hvordan klager jeg over en nabo?
  • Hvordan behandles en naboklage?
  • Hvordan klager jeg over flytteafregningen?
  • Hvordan klager jeg over forbrugsregnskabet?

    Websupport

  • Hvordan får jeg et nyt kodeord til ventelisten, 'Min bolig' og 'Digitalt bestyrelsesrum'?
  • Hvordan får jeg hjælp til lokale hjemmesider?
  • Hvordan logger jeg ind på vores hjemmeside første gang?
  • Hvordan lægger jeg et referat op på hjemmesiden?
  • Hvordan opretter/sletter jeg en opgave som bestyrelsesmedlem?
  • Hvordan tilpasser jeg et billede til min lokale hjemmeside?
  • Hvorfor har jeg fået flere breve om login til 'Min bolig'/'Digitalt bestyrelsesrum'?
  • Hvorfor skal jeg skifte adgangskode til 'Min bolig'/'Digitalt bestyrelsesrum'?
  • Hvordan aktiverer jeg min profil til min lokale hjemmeside?
  • Hvilke dokumenttyper kan jeg benytte på lokale hjemmesider?