Icon / ae andet arrow-down arrow-down arrow-down beboermappen Boligsøgning bytte-fremleje photograph checkmark checkmark document domea_ae dropdown_arrow Forbrug handbog husleje-forbrug hvad-almenbolig klage LinkedIn location login mail opsigelse phone Print reparationer-forbedringer search share_facebook share_linkedin share_mail share_twitter Svar på tilbud Twitter sog-bolig svar-lejetilbud websupport midtdanmark syddanmark sjaelland hovedstaden nordjylland

    Boligsøgning og venteliste

  • Hvordan får jeg en almen bolig?
  • Hvordan får jeg en ungdomsbolig?
  • Hvad er en venteliste?
  • Hvordan skriver jeg mig på venteliste til en lejebolig?
  • Hvordan logger jeg ind på ventelisten?
  • Hvordan svarer jeg på, om jeg er interesseret i et boligtilbud?
  • Se dit nummer/din placering på ventelisten

    Har du skrevet dig på venteliste til en eller flere boliger, kan du altid logge dig på Lejeboligen.nu og se din placering til den/de boliger, du har skrevet dig op til.

    Sådan gør du

    1. Log dig på ventelisten på Lejeboligen.nu her

    2. Når du er logget ind, klik på fanen ’Min side’ og herefter på ’Boligønsker’ i venstre side:

    3. I kolonnen ”Ventelisteplacering” kan du se hvilket nummer du er til den/de boliggrupper, du er skrevet op til:

    Bemærk at du skal stå som ’Aktiv’ for at se hvilket nummer du er. Kan du ikke se en ventelisteplacering, kan det skyldes at din boligsøgning er sat i bero.

    Sæt din status som boligsøgende til aktiv/i bero

    Får du et lejetilbud, så vær opmærksom på:

    Lejetilbud sendes til flere ansøgere på samme tid, derfor kan der være flere ansøgere, der er interesserede i lejemålet.
    Den ansøger, der har den længste anciennitet, får lejemålet tildelt.

    Derudover har personer der er skrevet på den interne venteliste, altså personer som i forvejen bor i boligafdelingen/boligorganisationen, fortrinsret til boligen, frem for personer der ikke allerede bor i boligafdelingen/boligorganisationen.

  • Hvad er fleksibel udlejning?
  • Hvorfor skal jeg ændre adresse og andre oplysninger på ventelisten?
  • Hvordan får jeg et nyt kodeord til ventelisten, 'Min bolig' og 'Digitalt bestyrelsesrum'?
  • Hvordan ændrer jeg status på venteliste (aktiv/bero)?

    Indflytning

  • Kan jeg låne til beboerindskuddet?
  • Hvornår får jeg min lejekontrakt?
  • Hvornår får jeg nøglerne til min nye bolig?

    Husleje

  • Hvad er fristen for at betale husleje?
  • Kan jeg vente med at betale husleje?
  • Kan jeg få et nyt indbetalingskort til at betale husleje?

    Forbrug

  • Hvad sker der, hvis jeg skal betale for ekstra forbrug?
  • Hvorfor skal jeg betale ekstra for mit forbrug?
  • Hvad sker der, hvis jeg har betalt for meget for forbrug?
  • Hvorfor ændres mit acontobeløb år for år?
  • Kan jeg ændre acontobeløbet for mit forbrug?
  • Hvornår kommer næste forbrugsregnskab?
  • Hvis jeg har spørgsmål til forbrugsafregningen?
  • Hvordan klager jeg over forbrugsregnskabet?
  • Hvorfor skal jeg betale så meget for el/vand/varme?

    Love og regler

  • Hvad siger loven om almen leje?
  • Hvordan er jeg forsikret?
  • Må jeg holde husdyr?

    Bytte og fremleje

  • Må jeg bytte min bolig?
  • Må jeg fremleje eller bytte min bolig i ferien?
  • Må jeg fremleje min bolig?

    Opsigelse og fraflytning

  • Hvad er fristen for at opsige min bolig?
  • Hvornår skal jeg flytte fra min opsagte bolig?
  • Hvornår får jeg min flytteafregning?
  • Hvorfor skal jeg oplyse min nye adresse, når jeg flytter?
  • Hvordan klager jeg over flytteafregningen?
  • Hvordan opsiger jeg bolig på vegne af afdød?

    Klage

  • Hvordan klager jeg over mit boligselskab?
  • Hvordan klager jeg over en nabo?
  • Hvordan behandles en naboklage?
  • Hvordan klager jeg over flytteafregningen?
  • Hvordan klager jeg over forbrugsregnskabet?