Boligorganisationen (kaldes også boligforeningen eller boligselskabet) ledes af en organisationsbestyrelse. Organisationsbestyrelsen er ansvarlig for driften og den daglige administration. Herunder også regnskabsaflæggelse, lejefastsættelse og udlejningen for boligorganisationens afdelinger.
 
Til at udføre disse opgaver antager organisationsbestyrelsen normalt et administrationsselskab. Din boligorganisation har valg Domea.dk til at administrere jeres bolig.
 
Organisationsbestyrelsen vælges på et repræsentantskabsmøde eller en generalforsamling, hvor alle boligafdelinger kan være repræsenteret.
 
Flertallet i bestyrelsen skal være beboere i boligorganisationens afdelinger. Ofte består boligorganisationens bestyrelse af medlemmer fra afdelingsbestyrelserne.
 
Som minimum skal flertallet af medlemmerne af organisationsbestyrelsen vælges af den øverste myndighed (repræsentantskabet/generalforsamlingen). Formanden eller næstformanden skal være beboer i boligorganisationen.
 
Læs mere om organisationsbestyrelsen i bekendtgørelse af lov om almene boliger

Du kan også læse mere og om arbejdet som medlem af organisationsbestyrelsen

Organisationsbestyrelsens rolle

Det overordnede økonomiske og juridiske ansvar for boligorganisationens handlinger ligger hos organisationsbestyrelsen. De skal sikre, at boligorganisationen handler forsvarligt og følger loven om almene boliger. Og naturligvis også andre relevante love, samt boligorganisationens vedtægter.
 
Organisationsbestyrelsen er blandt andet ansvarlig for:

  • Budgetlægning
  • Regnskabsaflæggelse
  • Lejefastsættelse
  • Udlejning

Repræsentantskabet kan desuden beslutte, at organisationsbestyrelsen også skal træffe andre beslutninger.
 
Organisationsbestyrelsen kan desuden blive bedt om at være ansvarlig for:

  • Endelig godkendelse af afdelingernes regnskaber
  • Køb/salg af afdelingers ejendomme
  • Væsentlige forandringer af afdelingernes ejendomme
  • Køb af grunde til nybyggeri
  • Igangsættelse af nybyggeri

Ansvar for administration og byggepolitik

Organisationsbestyrelsens har ansvar for den praktiske gennemførelse af den administrations- og byggepolitik, som fastlægges af repræsentantskabet.
 
Som regel beder man et administrationsselskab som Domea.dk om at stå for driften af boligorganisationen, byggevirksomheden, og boligadministrationen.
 
Det betyder, at organisationsbestyrelsen kan fokusere på det, som er vigtigst for den: At være beslutningstager i ledelsen af boligorganisationen. Dermed er det sådan, at organisationsbestyrelsen udstikker kursen for boligorganisationens udvikling. På den praktiske side vil det være sådan, at Domea.dk konkretiserer beslutningerne i driften og boligadministrationen.

Organisationsbestyrelsen har ansvaret

Organisationsbestyrelsen kan ikke træffe beslutninger, hvor det er beboerne i afdelingerne, der har beslutningskompetencen. Men organisationsbestyrelsen har det økonomiske og juridiske ansvar, også for beslutninger som afdelingerne tager. 

Dermed er det sådan, at organisationsbestyrelsen og administrationsselskabet kan gribe ind, hvis der træffes beslutninger i afdelingerne, som strider mod lovgivningen eller boligorganisationens vedtægter.
 
Organisationsbestyrelsen kan dog ikke nægte at udføre en beslutning taget i en afdeling, blot fordi organisationsbestyrelsen ikke finder beslutningen fornuftig eller hensigtsmæssig.
 
Det kan være en god idé, at organisationsbestyrelsen formulerer spillereglerne for organisationsbestyrelsesmødet i en forretningsorden for organisationsbestyrelsen.

Hent forslag til forretningsorden for organisationsbestyrelsesmødet

Honorarer og godtgørelser til bestyrelsesmedlemmer

Der kan udbetales honorar til organisationsbestyrelsens medlemmer.

Honoraret er fastsat i lovgivningen. Det samlede årlige honorar til bestyrelsens medlemmer må maksimalt udgøre 78,29 kr. pr. lejemål for de første 100 lejemål i boligorganisationen og 46,97 kr. pr. lejemålsenhed for boligorganisationens øvrige lejemålsenheder. De angivne satser er i 2016/2017-niveau og indeksreguleres hvert år. Honoraret er skattepligtigt.

Det er organisationsbestyrelsen, der afgør, om der skal udbetales honorar, og det er også organisationsbestyrelsen der afgøre, hvordan honoraret skal fordeles på de enkelte medlemmer af bestyrelsen.

Hvis du modtager honorar for dit arbejde i organisationsbestyrelsen, så har du derudover mulighed for at få dækket dine direkte udgifter til fx kontorhold, transport, overnatning og fortæring efter regning. Du er også berettiget til kørselsgodtgørelse efter statens takster.

Hvis du ikke modtager honorar for dit arbejde i organisationsbestyrelsen, så kan bestyrelsen beslutte, at du i stedet skal have en skattefri godtgørelse for telefon og/eller kontorhold. De to godtgørelser kan tilsammen udgøre maksimalt 3.750 kr. pr. år (2016-niveau).

Hvis du modtager skattefri godtgørelse, så kan du ikke samtidig få dækket dine udgifter til telefoni og kontorhold efter regning. Du vil derimod stadig kunne få dækket dine direkte udgifter til fx transport, overnatning og fortæring, og du vil også være berettiget til kørselsgodtgørelse efter statens takster.

Læs mere om honorarer og godtgørelser i denne vejledning

Hent refusionsblanketten til befordringsgodtgørelse her

Hent godtgørelsesblanket for telefon/dataforbindelse/kontorhold her