Siden omstillingen af ejendomsdriften og Domea.dks administration startede for over 2½ år siden, er der implementeret 19 servicecentre.

I skrivende stund er 88 procent af de administrerede boliger i Domea.dk omfattet af et servicecenter og 63 procent af boligernes vedkommende er der etableret samdrift med mandskab og maskiner.

Servicecenter Syd i Haderslev er seneste servicecenter, der er sat i drift. Det skete 1. juli 2015.

- Etableringen er gået godt og på et nyligt afholdt mestermøde var der tilfredshed med situationen. Vi har allerede sparet 1 mio. kr. på ejendomsdriften til gavn for boligafdelingerne, men det er først med regnskaberne 2015/2016, at vi ser det samlede resultat af vores effektiviseringer, siger Martin Andreasen, Kundechef i Servicecenter Syd, der dækker 9 boligorganisationer i Sønderjylland.

Forskellig organisering og store besparelser

De 19 servicecentrene er opbygget forskelligt. De fleste servicecentre har samlet mandskab og maskiner og dermed lukket de lokale ejendomskontorer, hvor afdelingernes geografiske placering har gjort det muligt. Nogle steder også på tværs af de tilknyttede boligorganisationer. Her finder man de største besparelser på over 20 procent af ren- og vedligeholdsbudgettet.

Andre servicecentre har bevaret ejendomskontorerne som satellit-kontorer på grund af store geografiske afstande, og nogle steder er beboerkontakten bevaret på ejendomskontorerne.

På servicecentrene arbejdes der i øjeblikket med at få de nye måder at arbejde på helt på plads. Nogle er langt, andre er lige gået i gang. Samtidig arbejdes der på at sikre en god overgang fra etableringsfase til almindelig drift, hvor servicecentrene ikke hjælpes af Domea.dks projektkontor. Det gøres med driftsseminarer for kundechefer og driftsledere, hvor de nye, aftalte arbejdsgange gennemgås.

Fakta

Samdrift giver god mening for trivsel og økonomien - se filmen om de første erfaringer fra Hjørring og Frederikssund.