Icon / ae andet arrow-down arrow-down arrow-down beboermappen Boligsøgning bytte-fremleje photograph checkmark document domea_ae dropdown_arrow Forbrug handbog husleje-forbrug hvad-almenbolig klage LinkedIn location login mail opsigelse phone Print reparationer-forbedringer search share_facebook share_linkedin share_mail share_twitter Svar på tilbud Twitter sog-bolig svar-lejetilbud websupport midtdanmark syddanmark sjaelland hovedstaden nordjylland

De to almene boligselskaber – Boligselskabet Domea Give og Boligforeningen Give ønskede både at spare på udgifterne til hækkeklipning og at forbedre arbejdsmiljøet for ejendomsfunktionærerne.

Derfor satte de sig sammen med deres fælles servicecenter for at finde en løsning. Løsningen blev en nyudviklet automatisk hækkeklipper, der kan spændes fast på servicecentrets minitraktor, også kendt som en redskabsbærer.

Allerede penge sparet 

Hækkeklipperen landede i Give omkring Sankt Hans. Og selvom bekendtskabet stadig er nyt, så har den allerede medført store besparelser i forbindelse med den årlige hækkeklipning, der hidtil har været klaret af eksternt mandskab. Nu kan hækkeklipningen klares af servicecentres egne medarbejdere.

I praksis er arbejdstiden til hækkeklipning halveret, så det tager halvanden uge i stedet for tre at nå hele vejen rundt. Det har betydet, at al ekstern hjælp, der årligt kostede Servicecenter Give små 120.000 kroner, er skåret væk. De penge går direkte tilbage til de cirka 500 beboere, som deles om hækkeklipningen i Give.

Maskinen i sig selv har kostet 40.000 kroner, men så holder den i 15-20 år. Årlige udgifter til vedligeholdelse er på cirka 2.000 kroner.

Med i udviklingen

Servicecenter Give har været med i udviklingen af den nye maskine, så den passer præcist til deres behov. Blandt andet har Servicecenter Give været med i et samarbejde om at udvikle maskinen, så den nu kan klippe begge sider af en hæk fra den samme side. Om samarbejdet forklarer den lokale kundechef fra Domea.dk, der til dagligt står for ledelsen af servicecentret i Give:


- Jeg tænkte, at det måtte kunne gøres smartere, så jeg luftede vores ønsker og idéer for Hako Danmark, der har lavet vores redskabsbærer. Resultatet er denne maskine, som vi nu har valgt at investere i, fortæller Lars Todbjerg-Hansen, kundechef i Servicecenter Give.


Hækkeklipperen fungerer ved, at den tilsluttes redskabsbæreren, en form for lille traktor, der bruges i forbindelse med blandt andet fejning og snerydning. Herfra kan medarbejderen styre hækkeklipperarmen fra sin plads i traktoren. Du kan se, hvordan det foregår i de to film nedenfor.

Gladere medarbejdere

Det er ikke kun på bundlinjen, der er positive resultater at hente. Anskaffelsen af hækkeklippermaskinen har samtidig givet et bedre arbejdsmiljø for ejendomsfunktionærerne på servicecentret. Eksempelvis er der indbygget en funktion, der gør, at maskinen kan klippe hæk og suge det fraklippede materiale op i en og samme arbejdsgang. 

Det tunge arbejde, der før bogstaveligt talt lå på medarbejdernes skuldre, er nu kommet over på maskinen. Det betyder, at medarbejderne kan undgå de usunde arbejdsstillinger, der særligt belaster ryggen.

- Det har givet mere motiverede medarbejdere, simpelthen. Det har betydet meget for dem at slippe for de skæve arbejdsstillinger, siger Lars Todbjerg-Hansen.

De nye arbejdsforhold er ikke gået beboerne forbi.

- Da de først så, at vi havde indkøbt hækkeklipperen, kom de med kommentarer om, at vi da godt nok var blevet dovne, men nu kan de godt se det smarte, og ellers har responsen været meget positiv, fortæller Lars Todbjerg-Hansen med et grin.

På sigt forventer Lars Todbjerg, at de vil komme ned på 1/3 af de årlige udgifter til hækkeklipning. Penge der i stedet kan bruges på eksempelvis renoveringer og andre projekter, der kommer beboerne til gode. For, hvad der er sparet, er tjent, slutter Lars Todbjerg-Hansen.