Icon / ae andet arrow-down arrow-down arrow-down beboermappen Boligsøgning bytte-fremleje photograph checkmark checkmark document domea_ae dropdown_arrow Forbrug handbog husleje-forbrug hvad-almenbolig klage LinkedIn location login mail opsigelse phone Print reparationer-forbedringer search share_facebook share_linkedin share_mail share_twitter Svar på tilbud Twitter sog-bolig svar-lejetilbud websupport midtdanmark syddanmark sjaelland hovedstaden nordjylland

I dagspressen har aktører i byggebranchen, Det økologiske råd og Drost Fonden den seneste tid opfordret Københavns Kommune til at omdanne byens uudnyttede tagarealer til nye boliger. De anslår, at der kan etableres 22.000 nye boliger oven på eksisterende bygninger.

Opfordringen går bl.a. i rette med det, der kaldes en træg sagsbehandling i kommunen og en kritik af kommunens ønske om at fastholde de skrå tage og kviste, som kendetegner mange af byggerierne, som er fra 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet.

I Politiken den 10. november svarer Morten Kabel (EL), miljø- og teknikborgmester i Københavns Kommune, at han gerne vil være med til at se på, om kommunen kan lempe reglerne for kravet om parkeringspladser, for som han siger; vi vil jo hellere have flere cykler end biler i byen. Men så er der jo lige det med brandsikkerheden og hvor tæt kommunen vil være med til at bygge i de lokale boligområder.

Forhindringer eller udfordringer

Udvikling sker ikke uden udfordringer – og nye almene lejligheder skabes ikke uden, at vi alle læner os ind og ser, hvad vi hver især kan bidrage med. Det er ikke nødvendigvis nemt, men gevinsten er stor – meget stor og måske ikke så svær at hente hjem.

 

Behovet for nye boliger går ikke væk af sig selv

København vokser med ca. 1.000 nye borgere om måneden, og kommunen forventer selv, at der er behov for at bygge 45.000 nye boliger de næste ti år. Heraf håber kommunen, at der kan bygges mindst 9.000 almene boliger i samme periode.

Når det går trægt med både nybyggeri og almene boliger, er det bl.a. fordi, det er svært at finde ledige byggegrunde – særligt til det almene, der ikke kan følge med de høje markedspriser. Efterspørgslen er stor – så hvorfor ikke gribe muligheden for at udnytte alternative byggemuligheder?

Reglerne behøver ikke være hugget i sten

Et nærmere eftersyn af de regler, der i dag forhindrer en realisering af tagbyggerier i eksisterende byggerier viser, at det ikke behøver at være så svært endda. Det kræver blot lidt politisk mod og vilje.

Parkering
Når det gælder parkering, er det rigtigt, at kommunen har et krav om et vist antal parkeringspladser, når der bygges nyt. Men kommunen har samtidig reduceret det samlede antal parkeringspladser i byen. En pragmatisk tilgang, som vel også kunne omfavne p-dækningen til det almene boligbyggeri? For beslutningen er politisk - og man kunne vel ligeså godt her spørge politikerne, hvad der er vigtigst: Boliger eller parkeringspladser.

Tendensen er jo allerede, at flere ønsker at bo alment i byen, og at det at bo i byen er vigtigere end materielle goder i form af mange kvadratmeter. Det samme må forventes at være tilfældet, når det gælder antallet af parkeringspladser.

Brandsikkerhed
Når det gælder brandsikkerhed, skal der selvfølgelig ikke gås på kompromis. Set med byggebriller er det en opgave, der kan løses, og byggebranchen har mange års erfaring med at løse sådanne udfordringer på fuld forsvarlig vis. Det kan vi selvfølgelig også løse, når det gælder om at udnytte tagetagerne i København.

De skrå tage og kvister
Endelig er der spørgsmålet om det visuelle udtryk af de bygninger, der kunne få etableret boliger under taget. Her er danske arkitekter jo berømte for at kunne finde innovative og smukke løsninger på udformningen af fremtidens boliger, også når det gælder tagboliger. Vi tror på, at vi i fællesskab kan skabe både smukt indpassede nye løsninger og udnyttelser af eksisterende tagetager, der respekterer vores fælles kulturarv.

Problemerne – eller de administrative barrierer – kan altså løses. Også af os i den almene boligbranche. En af vores kunder i København, Boligselskabet Domea København, er klar til at gå i gang med at udnytte tagetagerne i deres byggerier. Hvem venter vi på? Skal vi ikke bare se at komme i gang?