Icon / ae andet arrow-down arrow-down arrow-down beboermappen Boligsøgning bytte-fremleje photograph checkmark checkmark document domea_ae dropdown_arrow Forbrug handbog husleje-forbrug hvad-almenbolig klage LinkedIn location login mail opsigelse phone Print reparationer-forbedringer search share_facebook share_linkedin share_mail share_twitter Svar på tilbud Twitter sog-bolig svar-lejetilbud websupport midtdanmark syddanmark sjaelland hovedstaden nordjylland

De seneste par år har beboerne i Tønder Boligselskab kunnet nyde godt af en lavere husleje end året før. For i Tønder har de fundet nøglen til at få bragt udgifterne ned, så beboerne i de almene boliger er sikret en husleje, som de kan betale – ikke kun nu, men også i fremtiden.

Det er ikke kun pebernødder, beboerne sparer i Tønder på grund af ændringerne. I afdelingen Tønder-Rømø Byhuse har huslejen været faldende eller på samme niveau i fire år i træk, og det er beløb, der kan mærkes på budgetkontoen. Forkvinden i afdelingen, Allis Marie Jensen, har over de seneste fire år fået sat sin husleje ned, så hun i dag betaler ca. 425 kroner mindre om måneden, end hun gjorde for fire år siden.

Det svarer til, at Allis Marie Jensen nu sparer over 5.000 kroner om året på at bo i sin lejlighed på 82 kvm., hvilket ca. er prisen på en iPad 128GB, 333 pakker rugbrød eller en ni dages busrejse til Toscana.

Pengene kan gøre en forskel

Selvom Allis er glad for besparelsen, ændrer den ikke det store på hendes hverdag, men hun er meget bevidst om, at det kan den gøre for andre.

– Huslejenedsættelsen betyder ikke så meget for mig – jo, jeg kan da spare lidt mere op. Men jeg har altid været udearbejdende og har haft en vis indtægt, så det, at jeg skal betale lidt mindre i husleje, gør ikke så stor en forskel. Men jeg kunne forestille mig, at det gør en stor forskel for dem herude, som har førtidspension, eller som er på kontanthjælp, siger Allis Marie Jensen.

Huslejenedsættelsen på de ca. 5.000 kroner gælder specifikt for Allis Marie Jensens bolig. Hvor meget de enkelte boliger er faldet i husleje i kroner og øre, afhænger af, hvilken afdeling man bor i, for nedsættelsen er forskellig fra afdeling til afdeling. Dog har alle beboere fået en lavere husleje.

Flere penge i lommen fra april

Selvom Allis allerede betaler betydeligt mindre om måneden, så er hun ikke færdig med at få sat huslejen ned. For Tønder Boligselskab bliver ved med at kæmpe for en lavere husleje, og det betyder, at beboerne fra den 1. april næste år endnu en gang kan nyde godt af at have flere penge i lommen, når regningerne er betalt.

Der falder huslejen nemlig omkring 2-6 procent i Tønder Boligselskabs afdelinger, alt efter hvilken afdeling man bor i. Det betyder, at hvis du bor i en 4-værelsers lejlighed i afdelingen Klostervej, kommer du fra næste år til at falde i husleje fra 4.441 kr. til 4.191 kr. om måneden – altså 250 kr. om måneden og 3.000 kr. om året.

Det vækker glæde hos Erik Lønne Gottfredsen, som er regionsdirektør i Region Vest.

– Vi er meget tilfredse med resultatet af Tønder Boligselskabs arbejde for at bringe huslejen ned. Det er noget, der gør en forskel for beboerne, og som sikrer, at de har råd til at bo alment mange år endnu, siger han.

Samme gode service

Når et boligselskab eller en afdeling sætter huslejen ned, kræver det ofte en ændring i, hvordan driften fungerer. Hos Tønder Boligselskab har en nedsættelse af huslejen kunnet lade sig gøre ved at benytte robotplæneklippere, ved at beboerne selv kører deres affaldscontainere ud til vejen og ved at lægge otte afdelinger sammen til én.

Især sammenlægningen batter noget på bundlinjen, for der sparer Tønder Boligselskab både på administration, renovation og revision. Men det betyder ikke, at beboerne sammen med en lavere husleje også kan se frem til en forringelse af den service, de modtager fra det lokale servicecenter.

For effektivisering betyder, at de samme opgaver skal udføres i samme kvalitet – de skal bare udføres på en måde, som gør dem mindre tidskrævende og billigere at udføre.

– Vi bibeholder en god service over for lejerne, så vi er konkurrencedygtige med de andre boligselskaber i byen. Hos os tager det kun et par dage at få ordnet en dryppende vandhane, mens det godt kan tage flere uger andre steder, siger forkvinden for Tønder-Rømø Byhuse Allis Marie Jensen.