En beslutning for fremtiden
På Servicecenter Svendborg ved Domea.dk, der servicerer alle tre boligselskaber i det daglige, uddeler kundechef Martin Skytte store roser til de tre selskaber.
- De har virkelig taget ansvar med denne beslutning. Vi ser hele tiden øgede krav til den almene branche – vi skal effektivisere og optimere, så vi sikrer, at beboerne bliver ved med at have en lav husleje. Og vi ser flere og flere selskaber lægge sig sammen for at få større muskler og ruste sig til fremtiden, siger Martin Skytte.
I kraft af servicecentret kender de tre selskaber i forvejen lidt til hinanden, og for især BSB Gudme og BSB Egebjerg er det ikke helt fremmed at samarbejde. De har i halvandet år haft samme ejendomsmester og ejendomsfunktionærer, som servicerer bygninger og beboere i de to selskaber.
- Vi har snuset til samarbejde på tværs allerede, og det har fungeret ganske fint, siger Alfred Klausen fra BSB Gudme, der fortæller, at de internt i BSB Gudme for 5 år siden også sammenlagde de på daværende tidspunkt 6 afdelinger til 1.
Afdelingerne fortsætter som hidtil
BSB Gudmes ene afdeling, BSB Egebjergs ene og BSB Svendborgs 9, og dermed beboerne, der bor i dem, kommer ikke til at mærke sammenlægningen. Den sker alene på selskabsniveau, boligafdelingerne vil stadig være selvstændige enheder med egen økonomi og husorden.
Og det har været vigtigt for organisationsbestyrelsesformanden i BSB Egebjerg, Edith Pedersen.
- Det er ikke noget, der får indflydelse på beboernes dagligdag. Det har været en grundig proces, og vi er helt trygge. Vi har ikke kunnet finde argumenter imod – vi ser kun fordele og ser frem til samarbejdet, siger Edith Pedersen, der fortæller, at den kommende tid kommer til at gå med at få dannet en organisationsbestyrelse, lavet vedtægter for det nye selskab, givet det et navn osv. frem mod den 1. juli, hvor sammenlægningen træder i kraft.