Icon / ae andet arrow-down arrow-down arrow-down beboermappen Boligsøgning bytte-fremleje photograph checkmark checkmark document domea_ae dropdown_arrow Forbrug handbog husleje-forbrug hvad-almenbolig klage LinkedIn location login mail opsigelse phone Print reparationer-forbedringer search share_facebook share_linkedin share_mail share_twitter Svar på tilbud Twitter sog-bolig svar-lejetilbud websupport midtdanmark syddanmark sjaelland hovedstaden nordjylland

Vi hører om det hele tiden – energipriserne er stukket af, og vi kan alle sammen se frem til ekstraregninger på både varme og el. Men for Domea.dk’s kunder har en favorabel indkøbsaftale betydet, at den samlede el-regning i 2021 bliver væsentligt mindre end markedsprisen.

- Den nye aftale viser rigtig fine resultater, forstået på den måde, at vi har markant billigere el-priser end de generelle markedspriser. Grunden til det er, at vi i aftalen med Jysk Energi har fået låst prisen i god tid, inden el-priserne for alvor begyndte at stige, fortæller indkøbschef Henrik Reenberg.

Han kan afsløre, at Domea.dk’s kunder samlet set forventes at have sparet mere end tre mio. kr. på servicecentrenes el-regninger i 2021:

- Vores elpris for det fulde kalenderår 2021 forventes i gennemsnit at ende på ca. 42 øre/kWh, hvor markedsprisen til sammenligning i snit er ca. 66 øre/kWh. Tager vi den besparelse og ganger med vores kunders samlede forventede elforbrug, så vil besparelsen i alt ende på ca. 3,1 mio. kr. i 2021, forklarer Henrik Reenberg.

ABCD: Vi høster nærmest overmodne frugter

Claus Olesen, som er kundechef i boligselskabet ABCD, fortæller, at han godt kan tænke, at alle de lavthængende frugter er ved at være høstet, når der skal findes effektiviseringer – og at det efterhånden kan betyde, man skal kravle rigtig højt op i træerne for at finde nye.

Derfor lægger han heller ikke skjul på, at han er begejstret for aftalen med Jysk Energi og de store rabatter, der følger med.

- Det er jo lidt en ’gratis omgang’, ville jeg kalde det. At få rabat på el koster jo ikke nogen noget! Det er en af den slags effektiviseringer, som ikke betyder serviceforringelse af den grund. Så det er bare helt ideelt i mine øjne, siger Claus Olesen.

Hos ABCD var ikke samtlige el-installationer kommet med til at begynde med. Men nu har Claus Olesen været alle el-regninger igennem og fået de sidste installationer overført. Og han opfordrer sine kundechef-kolleger til at gøre det samme:

- Det føles lidt, som at vi med et fingerknebs har sparet flere hundrede tusinde kroner mere, end vi ellers ville have gjort, siger han og giver hermed opfordringen videre.

Fælles indkøbsaftaler understøtter en effektiv drift

Aftalen med Jysk Energi landede på det helt rigtige tidspunkt, lige inden el-priserne tog på himmelflugt og er derfor særligt favorabel i det nuværende marked.

Selvom aftalen ikke dækker den enkelte beboers egen el-afregning med forsyningsselskabet, kommer det alligevel også beboerne til gode. For når boligselskabet sparer penge og gør drift og administration mere effektiv, er det et led i at sikre en lavere husleje for beboerne, mens det også øger muligheden for at spare op til løbende renovering og vedligeholdelse.

Aftalen med Jysk Energi er bare en blandt en række bredtfavnende indkøbsaftaler, som fx også rummer it-udstyr, brandsikkerhed, vaskeri og meget mere, og som alle understøtter Domea.dk’s kunder i at opnå en mere effektiv drift.

- Formålet med vores arbejde i indkøbsafdelingen er kort og godt at sikre besparelser for vores kunder. Vi kan købe ind langt billigere, når vi puljer vores ordrer og forpligter os over for leverandørerne, og de tilsvarende forpligter sig over for os, fortæller indkøbschef Henrik Reenberg.