Icon / ae andet arrow-down arrow-down arrow-down beboermappen Boligsøgning bytte-fremleje photograph checkmark document domea_ae dropdown_arrow Forbrug handbog husleje-forbrug hvad-almenbolig klage LinkedIn location login mail opsigelse phone Print reparationer-forbedringer search share_facebook share_linkedin share_mail share_twitter Svar på tilbud Twitter sog-bolig svar-lejetilbud websupport midtdanmark syddanmark sjaelland hovedstaden nordjylland

Det er ikke helt lige så let at udskifte bilen med en el-bil, når man bor i en etageejendom. Og det er ikke, fordi det skorter på gode el-biler at vælge imellem, eller fordi de er ubetalelige for mennesker med en helt almindelig indkomst. Men hvordan får man ladet den op?

- Vi taler meget om grøn omstilling, men ofte bliver det ved snakken, hvis det er for besværligt at træffe det grønne valg. At købe en el-bil uden at have mulighed for at lade den op, hvor man bor, er ikke umuligt. Men det er besværligt, og jeg kan godt forstå, hvis folk tøver. Så uden let adgang til at lade bilen op, tror jeg fortsat, de færreste vil vælge at købe en el-bil, siger adm. direktør i Domea.dk, Thomas Holluf Nielsen.

Og han er ikke i tvivl om, hvad det vil kræve.

- For at nå klimamålene på transport er vi nødt til at se på, hvordan vi kan gøre det lettere at oplade sin el-bil hjemme – især for folk, der bor i en etageejendom. De har typisk ikke egen indkørsel eller carport og har derfor ikke samme muligheder for selv at installere deres egen ladestander, siger han.

Stor investering, når der samtidig skal spares

Om godt 10 år skal det være slut med salget af nye benzin- og dieselbiler, og allerede i 2030 skal CO2-udledningen fra transportmidler være bragt ned med 55 procent i forhold til det nuværende niveau.

For at nå disse mål har et bredt flertal i Folketinget afsat knap en halv milliard kroner til den grønne omstilling af transportsektoren. Heraf var en pulje på 50 mio. kr. afsat til medfinansiering af ladestandere på fælles parkeringsanlæg i hhv. almene boligforeninger, andelsboligforeninger og ejerforeninger.

Da ansøgningsfristen udløb i november 2021, kunne Bolig- og planstyrelsen oplyse, at de havde modtaget 1.700 ansøgninger, men at der kun var midler nok til at imødekomme omkring en tredjedel af disse. Og i første omgang er det kun 216 almene boligafdelinger, som kan se frem til en økonomisk håndsrækning, mens resten er kommet på en venteliste.

Så interessen i boligorganisationerne for at gøre skiftet til el-bil lettere for beboerne er stor. Men det kan være en bekostelig omgang. At etablere bare én enkelt ladestander kan hurtigt løbe op i langt over 100.000 kr., blandt andet fordi det mange steder kræver, at der bliver lagt mere strøm ind. Så med nye eltavler, afgifter til el-selskabet osv. løber det hurtigt op.

- Flere steder er boligorganisationerne godt i gang med arbejdet, og der dukker da også el-ladestandere op i boligområderne rundt omkring. Men det er langt fra nok endnu. Og for mange er det altså også et spørgsmål om økonomi. For ladestanderne er en stor investering, ikke mindst når vi samtidig står med en politisk aftale om effektivisering i den almene boligsektor for 1,8 mia. kr., siger Thomas Holluf Nielsen.

Han mener ikke, vi som samfund har råd til at misse det kæmpe potentiale for grøn omstilling, der ligger i at sikre, at også beboere i almene boliger har let adgang til at kunne lade en el-bil op hjemme. Så det må ikke være det krone- og øre-mæssige i selve etableringen af ladestandere, der afgør, om det kan lade sig gøre lokalt for den enkelte boligorganisation.

Thomas Holluf Nielsen håber derfor, at regeringen vil udvide puljen, men slår samtidig et slag for, at det almenes egne midler kan være med til at accelerere den grønne udvikling.

- Da regeringen i efteråret introducerede sit nye boligudspil, var det med en finansieringsmodel, som medregnede midler fra Nybyggerifonden – en fond, som det jo faktisk er beboere selv, der har indbetalt til siden 1999. Så måske kunne man også afsætte nogle af midlerne i fonden til det her. For det ville da være helt galimatias ikke at udnytte den forandringskraft, der ligger i at sørge for, at også beboere i almene boliger har en reel mulighed for at udskifte benzin- eller dieselbilen med en, der kører på el, siger Thomas Holluf Nielsen.