Icon / ae andet arrow-down arrow-down arrow-down beboermappen Boligsøgning bytte-fremleje photograph checkmark document domea_ae dropdown_arrow Forbrug handbog husleje-forbrug hvad-almenbolig klage LinkedIn location login mail opsigelse phone Print reparationer-forbedringer search share_facebook share_linkedin share_mail share_twitter Svar på tilbud Twitter sog-bolig svar-lejetilbud websupport tilladelser midtdanmark syddanmark sjaelland hovedstaden nordjylland

– Strategien om ’Det individuelle fællesskab’ var for år tilbage et ambitiøst fremtidsscenarie. Det er den ikke længere. I dag er den nemlig mere end ”bare” en strategi. Den er blevet selve den måde, vi arbejder sammen på.

Omtrent sådan lød ordene fra Domea.dk’s formand, Poul Rasmussen, da han åbnede den årlige formands-næstformands-konference i Middelfart.

Formændene havde selskab af kundechefer, direktører, forretningsførere og ledere på konferencen, som var tætpakket med oplæg og drøftelser om tidens største emner – både i Domea.dk og i den verden, vi er en del af.

Efter Poul Rasmussen havde budt velkommen, inviterede adm. direktør i Domea.dk, Thomas Holluf Nielsen, deltagerne helt ind i virksomhedens ”maskinrum” – både i forhold til den daglige drift, de igangværende strategiske programmer og den videre strategiske udvikling. Det handler formandskonferencen også om, for I er både kunder og ejere på samme tid.

Direktør for koncernøkonomi og forretningsudvikling Lars Holmbjerg, satte bl.a. ord på prioriteringer, mål og fremdrift i forhold den vigtige kerneforretning – herunder den indsats, som har været med til at forbedre rettidigheden af vores ydelser, men også det fortsatte og vedvarende fokus der er på at sikre, at kvaliteten af leverancerne følger med.

– Lad mig være helt tydelig. Det er ikke nok, at regnskabet kommer til tiden, hvis kvaliteten ikke er i top. Og heller omvendt. Tingene hænger sammen, og vi skal kunne levere på begge dele, replicerede han på et spørgsmål fra Maja Hansen fra MNV Bolig, inden han tog fat på noget, der i den grad også har haft fokus i det forgangne år, nemlig de to store udviklingsprojekter: overgangen til de nye fleksible samarbejdsaftaler samt implementeringen af den nye digitale platform

I forhold til de nye samarbejdsaftaler blev der berettet om en god og konstruktiv dialog med boligorganisationerne om rammerne for samarbejdet. Og derfor er det også forventningen, at alle de nye samarbejdsaftaler vil være skrevet under inden udgangen af året, forklarede han.

En stor transformation

Overgangen til den nye digitale administrationsløsning fra EG Bolig, som skal erstatte den gamle Bolig 4, er – forklarede Lars Holmbjerg – ikke blot en teknisk opgradering, men en del af en større digital transformation, hvor vi skaber en mere fleksibel og skalerbar fælles digital platform.

– Det trækker tunge veksler i vores organisation, det er vi helt bevidste om, men det er helt nødvendigt for at fremtidssikre os – og der er heldigvis god fremdrift. I sidste uge gik vi live med den første kunde, Domea København. En stor tak til jer i København, som har taget en ekstra tørn, så vi kan teste det hele ekstra grundigt, inden vi ruller ud til alle, sagde Holmbjerg, mens salen kvitterede med anerkendende klapsalver til kollegerne fra Boligselskabet Domea København og til de mange medarbejdere i Landscentret, som har knoklet for at blive klar.

Jens-Anker Gjelstrup, der er formand i Domea Vejle-Børkop, tog efterfølgende ordet og anerkendte bestyrelse og direktion for at have fundet de rette løsninger på de it-mæssige udfordringer, der sidste år lurede i horisonten, og at kundernes behov blev taget alvorligt.

– Sidste år stod vi en kritisk situation. Men jeg er pavestolt over, at fællesskabet bestod. Og at der blev lyttet til os, sagde Jens-Anker Gjelstrup, og pegede samtidig på behovet for at sikre de nødvendige midler til løbende at vedligeholde og udvikle nye løsninger, så man ikke står i en lignende situation i fremtiden.

Fællesskab og anerkendelse

Fællesskab og anerkendelse var også et omdrejningspunkt for indlægget fra Domea.dk’s administrerende direktør, Thomas Holluf Nielsen.

Han noterede sig, at vi er midt i en meget stor omstilling og fremtidssikring af virksomheden. En omstilling som handler om meget mere end teknik og systemer, men i høj grad også om hvordan vi samarbejder – og hvordan vi som virksomhed lykkes med at levere på den ganske komplekse opgave det er, at koordinere leverancer, service og rådgivning til kunder med vidt forskellige behov og samarbejdsaftaler.

– Det er kompliceret. Det tør jeg godt sige højt. Men det er også unikt og et område, hvor vi adskiller os fra resten af branchen. Og vi er godt på vej til at kunne levere det bedste af to verdener: Et stærkt og levende, foreningsejet fællesskab, vi udvikler sammen med jer. Og hvor vi leverer lige præcis det, vores kunder har behov for. Det er derfor vi siger, at ’Det individuelle fællesskab’ i dag er mere ned bare en strategi – det er blevet en fælles identitet. En måde at arbejde sammen på. Er vi helt i mål? Nej, det er vi ikke. Er vi godt på vej, og tror vi på det, ja for pokker, sagde den administrerende direktør.

Tre strategiske temaer kommer til at fylde i 2026

Blandt de temaer, som ledelsen peger på i det kommende år er:

  • Kultur, adfærd og organisering
  • Vækst – et større og stærkere fællesskab
  • ESG og AlmenKompas

Kultur, adfærd og organisering handler om at udvikle virksomheden yderligere for at være rigtig dygtige til kunder. Det er ikke nok at konkurrere på høj kvalitet. Det er vores evne til at være rigtige gode til kunder i kombination med vores fleksible forretningsmodel som gør os unikke i markedet. Og hvad betyder det så, kunne man spørge?

– Vi skal evne at samarbejde på tværs af den interne organisering for at levere det høje serviceniveau og den gode kvalitet til vores kunder – og vores adfærd, kultur og organisering skal understøtte netop det. Det er målet for næste fase i udviklingen af det individuelle fællesskab, lød svaret fra Thomas Holluf Nielsen.

Et andet, men tilsvarende vigtigt tema for de kommende år, er vækst. Det handler ikke om, at forretningen Domea.dk skal vokse. Det skal det individuelle fællesskab for at sikre vores relevans, konkurrencekraft og robusthed, og samtidig sikre at vi er en attraktiv arbejdsplads, så vi fortsat kan levere værdi til vores kunder.

Data på bæredygtigheden

Det bringer os til det sidste af de tre temaer, nemlig ESG og AlmenKompas.

Her kunne Domea.dk’s ESG-chef, Ulla Jensen, præsentere deltagerne for essensen af det store brancheprojekt, AlmenKompas, som Domea.dk har været initiativtager til.

Målet var at udvikle en fælles branchestandard, der skal gøre det lettere for alle almene boligorganisationer at arbejde databaseret med miljø og klima, sociale indsatser og ledelsesmæssige forhold – også kendt som ESG.

Den tænkning, som ligger til grund for arbejdet med AlmenKompas er samtidig en konkret afspejling af vores egen ambition i Domea.dk om at gøre arbejdet med bæredygtighed konkret og målbart og dermed databaseret – og i sidste ende leve op til visionen om, at være en bæredygtig virksomhed.

Ulla Jensen lovede desuden, at Domea.dk, så snart de nye værktøjer er færdige, vil prioritere at stille den opsamlede viden til rådighed og tilbyde hjælp og rådgivning til de boligorganisationer, som enten vil i gang eller arbejde videre med ESG og bæredygtighed. Og skal man tro engagementet i salen og i branchen generelt, så er der efterspørgsel efter det.

Herefter tog næstformand i Domea.dk’s bestyrelse, Allan Aistrup, over. Han præsenterede rammerne for bæredygtighedsprisen 2026. Her er det væsentligste kriterie for at vinde hæderen og de 40.000 kroner netop, at man arbejder strategisk med bæredygtighed i sin boligorganisation eller kan dokumentere konkrete indsatser indenfor miljø i et strategisk perspektiv.

Politisk helikopter-perspektiv

Efter frokosten levererede Bent Madsen, der er direktør i BL, en energisk gennemgang af bl.a. den boligpakke, som regeringen for nylig præsenterede. Den omfatter bl.a. en tiltrængt forhøjelse af maksimumsbeløbet på 20 procent i udvalgte kommuner, som forhåbentlig kan bidrage til, at der kan blive bygget flere almene boliger.

Bent Madsen gav desuden en overflyning over det politiske landskab og en forsmag på en julegave til den almene sektor, nemlig ”Almen Klimakortlægning”, der præsenterer klimaudfordringer i den almene boligsektor ned på lokalt plan. Med den vil boligorganisationerne kunne se, hvor udsat de er for vand i alle boligområderne, helt ned på bygningsniveau.

Hvor kriseklar er vi?

Dagen blev rundet af med emnet ’Danmarks sikkerhed – er vi klar til at håndtere alvorlige kriser?’. Her zoomede sikkerhedsekspert Susanne Skov Diemer ind på behovet for et stærkt beredskab.

En efterfølgende debat med Bent Madsen og Susanne Skov Diemer og et afsluttende gruppearbejde ved bordene gav perspektiver på ansvar, roller og muligheder i boligorganisationerne.

– I forhold til sikkerhed er vi næsten altid på bagkant. Den udvikling skal vi gerne vende. Vi skal tage en ærlig snak om, hvordan vi klarer os sammen – i vores familier og i vores boligforening, lød det fra sikkerhedseksperten, som heldigvis kunne berolige forsamlingen ud fra sin egen erfaring og indsigt.

– Jeg tror ikke nødvendigvis, der kommer en krig, hvor nogen angriber os med krudt og kugler. Jeg ser pandemier, ekstremt vejr og vores globale forsyning som de største trusler.

Omkring bordene var der gode og ærlige samtaler om, hvor langt de almene boligorganisationer kan og bør bidrage til beredskabet i en krisesituation. For selv om viljen er der, vil mange andre hensyn også veje tungt blandt beboere og medarbejdere.

En stærk sætning blev hængende i rummet, mens deltagerne drog hjemad med ny inspiration til arbejdet i bestyrelserne i hele landet:

”Da alt stod stille, var det ikke frygten, der reddede os – det var forberedelsen.”