Icon / ae andet arrow-down arrow-down arrow-down beboermappen Boligsøgning bytte-fremleje photograph checkmark document domea_ae dropdown_arrow Forbrug handbog husleje-forbrug hvad-almenbolig klage LinkedIn location login mail opsigelse phone Print reparationer-forbedringer search share_facebook share_linkedin share_mail share_twitter Svar på tilbud Twitter sog-bolig svar-lejetilbud websupport midtdanmark syddanmark sjaelland hovedstaden nordjylland

Fra den ene dag til den anden slog verden en kolbøtte – og ikke alle danskere landede på fødderne igen. Coronakrisen løb med jobbet, kunderne i butikken, eller opgaverne stoppede med at komme ind. Og køleskabet skal stadig fyldes, børnehaven betales – og det samme skal huslejen. Men hvordan?

For selvom vi så småt er i gang med at genåbne samfundet og vende tilbage til hverdagen, er der mange danskere, som ikke har et job at komme tilbage til, eller stadig er sendt hjem uden løn.

Nogle af dem, der pludselig er ramt på økonomien, bor alment. Der er fx taxachaufføren, som er blevet opsagt og ikke kan betale husleje i april, og kæresteparret, der er gået ned i løn og nu ikke har råd til indskuddet til deres fælles, nye bolig. Der er værtshuset, som ingen kunder har og derfor ingen penge i kassen, og yogacentret ditto.

Fælles for beboerne her er, at de har kontaktet Domea.dk’s rådgivningsteam. Og alle er de hjulpet videre.

Det fortæller Katja Lindblad, chef for bæredygtige indsatser i Domea.dk. Hun står i spidsen for teamet, som sidder klar til at rådgive de lejere, der er ramt på økonomien som følge af coronakrisen. Teamet i øvrigt består af socialrådgivere med stor rådgivningserfaring inden for hverdagsøkonomi o. lign.

- Der kom noget uforudset, som ingen kan gøre for. Og både vi og boligselskaberne er kun interesserede i, at alle kommer så godt igennem den her periode som muligt. Vi spænder derfor et sikkerhedsnet ud under både beboere og erhvervsdrivende og giver en hjælpende hånd til dem, der står i en midlertidig kattepine, fordi de har mistet hele eller dele af deres indtægt pga. coronakrisen, siger Katja Lindblad og fortæller, at både taxachaufføren, det unge par og værtshus- og yogacenter-ejeren er godt videre.

Hvordan hjælper vi?

Hjælpen, som rådgivningsteamet yder, tager udgangspunkt i den enkelte. Nogle har brug for hjælp til at lægge et budget, andre har brug for et overblik over, hvilke muligheder han/hun har for økonomisk hjælp, brug for hjælp til at kontakte kommunen, for en afdragsordning i en kort periode eller noget helt sjette.

- Både dagpengesystem og hjælpepakker kan være en jungle at navigere i. Vi har godt styr på reglerne og kan hjælpe beboere og erhvervsdrivende til at finde hoved og hale i det hele. Der kan også være nogle, der har brug for hjælp, indtil de kan få dagpenge eller anden økonomisk støtte fra staten, og så finder vi en løsning på det, siger Katja Lindblad.

Formand: Tag imod den udstrakte hånd

Hos et af de boligselskaber, som er med i ordningen, Ishøj Boligselskab, så formand Maria Bundtofte allerede fra coronakrisens spæde begyndelse for sig, at der kan være beboere, der kunne komme i knibe.

- Nogle vil måske prioritere et fyldt køleskab frem for huslejen, hvis det for alvor spidser til. Og præcis derfor er det rart, at vi kan hjælpe, hvor der er behov. Vi er i en helt ekstraordinær situation, og der er ingen, der ønsker, at naboen pludselig står uden tag over hovedet, siger Maria Bundtofte.

Hun forudser, at netop fordi coronakrisen kan trække spor langt ind i sommeren, kan tilbuddet om rådgivning og hjælp til beboere og erhvervsdrivende vise sig at gøre en stor forskel.

- Det her er ikke noget, der er ovre i morgen, og situationen er stressende nok for os alle i forvejen, uden man behøver være bange for at miste sit hjem også. Derfor vil jeg opfordre til, at man tager imod den udstrakte hånd, siger Maria Bundtofte.