Icon / ae andet arrow-down arrow-down arrow-down beboermappen Boligsøgning bytte-fremleje photograph checkmark document domea_ae dropdown_arrow Forbrug handbog husleje-forbrug hvad-almenbolig klage LinkedIn location login mail opsigelse phone Print reparationer-forbedringer search share_facebook share_linkedin share_mail share_twitter Svar på tilbud Twitter sog-bolig svar-lejetilbud websupport midtdanmark syddanmark sjaelland hovedstaden nordjylland

I starten af 2021 blev der sat pen på papir på en nye SKI-aftale med Abena om indkøb af forbrugsartikler inden for hygiejne, rengøring, kemi og vask. Tidligere har Domea.dk haft en lang række forskellige leverandører på dette område, men med den nye solidariske indkøbsaftale, vil Abena i fremtiden være eneste leverandør.

- Formålet er kort og godt at sikre besparelser for vores kunder. Vi kan købe ind langt billigere, når vi puljer vores ordrer og forpligter os over for leverandørerne, og de tilsvarende forpligter sig over for os, fortæller indkøbschef Henrik Reenberg.

Samlet set køber Domea.dk’s kunder den type forbrugsartikler for ca. 5 mio. kr. om året.

Aftalen med Abena forventes at give en gennemsnitlig besparelse på 20% – det vil sige, at vores kunder til sammen vil kunne spare op imod 1 mio. kr. om året på området.

Aftalen med Abena blev endeligt afsluttet ved årsskiftet og er den seneste ud af en håndfuld aftaler, som allerede er på plads.

- Vi har lavet aftaler på en række bredtfavnende områder – fx på elektricitet, naturgas og elevator-eftersyn. Men vi er langt fra færdige, for gevinsterne ved de solidariske indkøbsaftaler er til at tage og føle på. Pt. har vi kig på at lave aftaler på fx it-udstyr, hårde hvidevarer, køkkener og trælastvarer for bare at nævne nogle få, siger Henrik Reenberg.

Rettidig omhu og eksempel på den strategiske omstilling

Den nye indkøbsordning er en direkte udløber af og afspejler grundtanken i strategien 'Fremtidens individuelle fællesskab', hvor vi høster de fordele, fællesskabet giver os – samtidig med at vi finder den rette balance, så der fortsat også er mulighed for at vælge at købe ind lokalt.

Og så kunne timingen næsten heller ikke være bedre.

- At vores kunder var så fremsynede allerede tilbage i efteråret 2019 at initiere det her projekt, det høster vi jo gevinsten af nu, hvor vi igen står med en ny effektiviseringsaftale, som stiller endnu større krav. Krav, vi blandt andet kan møde, fordi vi står med flere og flere gode indkøbsaftaler, som betyder – ja, millioner af kroner sparet for vores kunder, siger direktør for koncernøkonomi og forretningsudvikling Lars Holmbjerg.

Abenas produkter kan handles i det kommende indkøbssystem

Kundechefer og driftsledere har modtaget praktisk information om brug af Abena-aftalen, og produkterne vil – ligesom produkter i de øvrige aftaler – kunne handles via det nye indkøbssystem, så snart det går i luften.

- Indkøbspolitik og rammeaftaler er på plads, men opsætningen af selve det digitale indkøbssystem er blevet forsinket, som vi jo også har meldt ud tidligere. Det skyldes flere ting, men især at vores leverandør har haft svært ved at levere og leve op til vores krav. Heldigvis har vi lavet en rigtig god aftale med dem, der gør, at vi står ret stærkt, fortæller Henrik Reenberg.

Hvis alt forløber efter planen, vil systemet være klar til pilottest efter sommerferien. Når erfaringerne fra piloterne er evalueret, og eventuelle justeringer på baggrund af tilbagemeldingerne er gennemført, vil systemet blive rullet ud hos alle øvrige servicecentre.