Hvordan griber man det an, når en ellers åben og imødekommende nabo pludselig sjældent viser sig og begynder at leve bag konstant nedrullede gardiner? Eller når en beboers samlermani er gået over gevind, så lejligheden er blevet umulig at komme ind og ud af – undtagen for skadedyr og insekter?
For de 38 boligselskaber, som har tilsluttet sig Beboerrådgivningen hos Domea.dk, er svaret oplagt: Man benytter sig af Beboerrådgivningens tilbud ’Bekymret for en beboer’ og får hjælp til at komme videre med sagen. Ordningen giver nemlig mulighed for, at både beboere, bestyrelser og personale kan kontakte Beboerrådgivningen i Landscentret, hvis de bliver bekymrede for en beboers trivsel.
Støtte til medarbejderne i forreste linje
Et af de steder, hvor man benytter sig af det, er i Servicecenter Haderslev. Her står medarbejderne nogle gange i situationer, hvor der er tegn på mistrivsel hos en beboer. Det kan fx være i forbindelse med, at en ejendomsmester er inde i en bolig i anden anledning og kan konstatere, at boligen er meget misligholdt.
– Hvis boligen ligner ’jeg ved ikke hvad’, snakker vi med beboeren og hører, om han eller hun er okay. Det kan være, at vi spørger, om vi må give vedkommendes nummer til Beboerrådgivningen. Andre gange tager vi en pjece med ud, hvis vi mærker, at der kan være et behov for hjælp. Så kan de selv ringe, hvis det er. Vi vurderer behovet fra gang til gang, siger Keld Skov, der er ejendomsmester i Domea Vojens, som er tilknyttet Servicecenter Haderslev.