Icon / ae andet arrow-down arrow-down arrow-down beboermappen Boligsøgning bytte-fremleje photograph checkmark document domea_ae dropdown_arrow Forbrug handbog husleje-forbrug hvad-almenbolig klage LinkedIn location login mail opsigelse phone Print reparationer-forbedringer search share_facebook share_linkedin share_mail share_twitter Svar på tilbud Twitter sog-bolig svar-lejetilbud websupport tilladelser midtdanmark syddanmark sjaelland hovedstaden nordjylland

Beboerne i Domea Vejle-Børkops afdeling 56 på hjørnet af Tønnesgade og Vedelsgade har kort afstand til det meste i Vejle – også de store åer, som løber ud i Vejle Fjord. Det meste af tiden er det en eftertragtet placering, men ejendommen ligger udsat, når vandet presser sig på fra vandløb og fjord.

– Når åen render over, og vandet kommer, sker det med ekstrem fart, lyder det fra Jan Vorgaard, der er kundechef i Boligservice Vejle.

Den situation stod boligselskabet i to gange i 2024. Ved første oversvømmelse, i februar, lykkedes det at minimere skaderne ved at lægge sandsække ud ved porte, døre og vinduer. En velkendt procedure.

Bagholdsangreb fra åen

Men i september 2024 udviklede det sig i en uventet retning.

– Vi modtager varslinger fra Vejle Kommune og følger løbende udviklingen, når vandet stiger. Og denne gang var vores ejendomspersonale også forbi for at sikre ejendommen. Alt så tørt og fredeligt ud. Men en time senere – efter medarbejderne var taget videre – løb vandet højere op ad gaden og trængte ind i baggården. Det havde vi ikke oplevet før, siger Jan Vorgaard.

Fordi vandet aldrig var kommet fra den kant, var der ikke sikret i baggården. Så vandet fik frit løb ind i stuelejlighederne.

Da det trak sig tilbage, var de ni stuelejligheder ubeboelige, hvilket betød at beboerne måtte genhuses. Nu er lejlighederne renoveret, bl.a. med beton under gulvene i stedet for strøer af træ.

Derudover er der fundet en række andre løsninger, der skal begrænse ødelæggelserne ved fremtidige oversvømmelser. Bl.a. er der tætnet mellem fliserne og boligerne, og alle gummifuger er skiftet.

Sikring og forskønnelse i én løsning

Det mest markante tiltag finder man dog i baggården. Her danner en række blomsterkummer i beton et værn mod vandet, hvis der igen kommer oversvømmelser den vej fra. Kummerne er solidt forankret i jorden, og de står med afstand, så der er fri passage for beboerne al den tid, hvor der ikke er fare på færde. Men når vandet stiger, fungerer betonkummerne som en lav mur.

– I siderne på blomsterkummerne er der nogle slidser, hvor der kan monteres nogle plader af letmetal. Pladerne står opmagasineret i afdelingen, og de er nummererede, så vores ejendomspersonale hurtigt kan montere dem de rigtige steder, fortæller Jan Vorgaard.

Kundechefen glæder sig samtidig over, at betonkummerne også giver lidt mere kulør til afdelingen, når de bliver plantet til med blomster til foråret.

– Jeg synes, det er en virkelig god løsning. Det er effektivt og kan bruges i hverdagen. Vi har en plan om, at vi også skal forsyne nogle af dem med et sæde, så beboerne kan sidde på dem. Hver gang vi laver en sikring, er ambitionen, at det også gerne må bidrage til forskønnelse af området, siger Jan Vorgaard.

Flere forbedringer ønskes

En enig bestyrelse i Domea Vejle-Børkop besluttede at dække en stor del af omkostningerne på cirka en million kroner, som det har kostet at sikre afdelingen mod fremtidige oversvømmelser.

– Vi har et meget konstruktivt samarbejde med bestyrelsen, og forsikringen har selvfølgelig også dækket renoveringen af lejlighederne. Så beboerne i Tønnesgade og Vedelsgade er indtil videre ikke blevet ramt af huslejestigninger. Men nogle af de løsninger, vi mangler, bliver beboerne nødt til at henlægge til, siger Jan Vorgaard.

Blandt andet håber boligselskabet på sigt at kunne få elevatorerne til automatisk at køre op, hvis der bliver registreret vand i stueplan. Det er dog dyrt at installere.

Også andre tiltag kræver enten ekstra økonomi eller kreative løsninger.

– Vi mangler at finde ud af, hvordan vi kan lukke vores brønde og afløb af. Det er nødvendigt at blokere dem, så vandet udefra ikke kan komme ind i bygningen gennem, toiletter, vaske og gulvafløb. Men lukker vi helt af, kan brugsvandet fra boligerne selvsagt heller ikke komme ud. Og så kan beboerne jo fx ikke bruge toiletterne, siger Jan Vorgaard.

Automatik er fremtiden

Uanset hvad løsningen bliver, er målet, at så mange processer som muligt kan fungere automatisk. For jo flere ting, der kører, uden at det kræver menneskehænder, jo flere af ejendomspersonalets kræfter bliver frigivet til andre opgaver. Og opgaver er der nok af, når vandet stiger og truer boligselskabets afdelinger.

– Det er omkostningstungt at skulle have sådan et beredskab. Derfor skal vi tænke i nogle automatiserede løsninger fremadrettet, så vi ikke skal ud at gøre alting manuelt. Men én ting er, om man har løsningen, noget andet er, om man har pengene. Så nogle ting er kommet på ønskelisten, siger Jan Vorgaard.

Selv om der stadig er yderligere tiltag på ønskelisten, så er kundechefen fortrøstningsfuld på beboernes vegne, næste gang vandet kommer.

– Vi er klar! Det er blevet meget mere trygt at bo i afdelingen, fordi vi har lavet alle de her tiltag.